تحقیق درباره ورزش جیت کاندو

صفحه اصلی آرشیو راهنمای خرید پرسش و پاسخ درباره ما پشتیبانی تبلیغات تماس با ما

صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  تحقیق درباره ورزش جیت کاندو

تحقیق درباره ورزش جیت کاندو


دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان تحقیق درباره ورزش جیت کاندو

جیت کان دو
جیت کان دو (به چینی: 截拳道) یکی از ورزش‌های رزمی سرزمین چین است که توسط بروس لی، کونگ فوکار و هنرپیشه معروف سینما پایه گذاری شد.

بیشتر تکنیک‌های جیت کان دو براساس هنر رزمی وینگ چون کونگ‌فو طراحی شده‌است، چرا که بروس لی تمرینات کلاسیک رزمی خود را در هنگ کنگ زیر نظر استاد ییپ من استاد بزرگ این سبک انجام داده‌بود.

فنون وینگ چون در جیت کان دو به شکلی تغییر یافته‌اند که کاربردی تر باشند و استفاده از سلاح‌های سرد نیز در آن بسیار گسترده‌تر است. بسیاری از ضربات و حرکات سایر هنرهای رزمی به‌آن افزوده شده‌اند، به طوریکه برخی جیت کان دو را اولین رشته و الگوی هنرهای رزمی ترکیبی می‌دانند.

روش استفاده از سلاح‌های سرد در جیت کان دو بر پایه هنرهای رزمی آقای دان اینوسانتو است که بروس لی با آموزش آن و پیدا کردن اشکالات اساسی در فنون این استاد آن را به شیوه ای با قابلیت کاربردی تبدیل و برای دفاع و حمله تغییرات اساسی زیادی داده است، اما بروس لی اعتقاد به هنر رزمی با استقاده از ضربات دست و پا داشت که از همین رو در گفته ای از ایشان نقل شده: اگر انسانی با چهار دست و چهار پا به دنیا آمد می توان گفت که ضربات به شکل پیچیده ای قابل تولید است لذا تا زمانی که اینگونه نشده فنون کاربردی و اساسی به همین شکل خواهد بود، و بروس لی این هنر رزمی را با نام جیت کان دو و بدون پیشوند و پسوند نام گذاری کرد.

این رشته گاهی جان فان کونگ فو نیز نامیده می‌شود. جان فان حروف اول نام بروس لی در زبان چینی است. به همین جهت در سال ۲۰۰۴ بنیاد بروس لی نام رسمی این هنر رزمی را به جان فان جیت کان دو تغییر داد.

۱ مراحل آموزشی
۲ تفاوت‌های جیت کان دو و وینگ چون
۳ ابداع سبک جیت کان دو
۴ منابع

مراحل آموزشی
در طول دوره آموزشی لباس هنرجویان شامل شلوار سورمه ای و تی شرت سفید و شال است که رنگ شال طی این مراحل تغییر می‌کند.

در جیت کان دو آموزش به سه طریق از جمله مقدماتی، پیشرفته و حرفه ای صورت میگیرد، البته اساتید دیگری آن را به دو بخش درجه ای و هنری تقسیم کرده اند که بخش هنری بسیار سخت و طاقت فرساست و به سالها ممارست و تمرینات سخت نیازمند است. در طول دوره درجه فنی لباس آن‌ها شامل شلوار سورمه ای و تی شرت سفید است و با هر درجه فنی رنگ شالبند تغییر میکند {زرد ، نارنجی ، آبی ، سبز ، قهواه ای ، سورمه ای ، بنفش ، مشکی ، دان یک و … .

تفاوت‌های جیت کان دو و وینگ چون
یکی از تغییرهای اساسی که بروس لی در سیستم چی سائو وینگ چون انجام داد، شکل ایستادن هنگام انجام چی سائو بود. در وینگ چون پاها روبروی هم و به اندازه عرض شانه‌ها ازهم جدا می‌باشند، پاشنه‌ها به طرف بیرون و زانوها به طرف داخل قرار می‌گیرند. به نظر بروس لی این ایستادن باعث کندی و سنگینی حرکت بدن بود و قسمت زیادی از بدن در معرض ضربه حریف قرار داشت، برای همین در جیت کان دو، چی سائو با پای راست یا چپ جلو ایستاده و پاشنه پای عقب بالا انجام می‌شود.

دیگر تغییر بروس لی روی فوک سائو بود که برخلاف وینگ چون تکنیک‌های دست را با پشت دست، ساعد یا بند انگشتان که آن‌ها را غیرطبیعی و موجب زخمی شدن فرد می‌دانست، انجام نمی‌داد و ضربات دست را به سبک بوکسورها اجرا می‌کرد.

ابداع سبک جیت کان دو

پس از سفر بروس لی از هنگ کنگ و عدم دسترسی به استاد ییپ من، او به فکر ایجاد روشی رزمی افتاد. ایده جیت کان دو در سال ۱۹۶۵ در ذهن بروس لی متولد شد.مبارزه با وان جک مان تأثیر بسزایی بر فلسفه مبارزه بروس لی گذاشت. با آن که بروس حریفش را به طرز فجیعی شکست داد، اما معتقد بود که آن مبارزه بیش تر از حد معمول طول کشیده و او نتوانسته‌است آنطور که انتظار دارد از تکنیکهای وینگ چون استفاده کند، بعلاوه او دیگر نمی‌توانست به یادگیری و تکمیل هنر رزمی وینگ چون بپردازد چون فرسخها از استادش دور بود.

او به سیستمی احتیاج داشت تا به شکوفایی هرچه بیشتر داشته‌هایش بپردازد. به همین خاطر با تاکید بر «کاربردی بودن، انعطاف پذیری، سرعت و کارآمدی» به توسعهٔ سیستم جدیدی پرداخت. او شروع به استفاده از روش‌های آموزشی متفاوتی کرد: بدنسازی برای افزایش قدرت، دویدن برای افزایش استقامت، تمرینات کششی برای انعطاف پذیری و بسیاری از روش‌های دیگر که او دائماً در حال منطبق کردن با سیستمش بود.

لی بر آنچه که «روش بی روشی» می‌نامید بسیار تاکید داشت. ایده‌ای که بیانگر رهایی از روشهای فرمالیته -همان سبکهای سنتی- بود. بروس لی احساس می‌کرد سیستمی که او «جان فان کونگ فو» (آموخته‌های بروس لی از هنرهای رزمی) نامیده‌است، محدود کننده‌است و به همین خاطر آن را به آنچه که با نام جیت کان دو توصیفش کرد، تغییر شکل داد. نامی که بعدها از مطرح کردن آن اظهار پشیمانی کرد چون از نام جیت کان دو نیز ویژگی‌های خاصی برداشت می‌شد که هر سبکی به نوبه خود ادعا می‌کند، درحالیکه ایدهٔ هنر رزمی او خروج از هر گونه عوامل محدود کننده بود.

واقعیتها در مبارزات جیت کان دو

● عادت صحیح آموزش را گسترش دهید

سعی کنید هر تکنیکی را همان دفعه اول فرا بگیرید و آن را به صورت صحیح و مستمر تمرین نمایید. و یا گذشته زمان سرعت آن را زیاد نمائید. چنانچه به صحیح اجراء نمودن آن اطمینان ندارید از ادامه انجام آن تکنیک خودداری نمائید. زیرا اگر چیزی را به اشتباه یاد بگیرید، زمان بیشتری باید صرف نمایید تا آن را اصلاح کنید. حتی بیشتر از زمانی که برای یادگیری آن وقت گذاشتید! اگر مطمئن هستید که هر چیزی را درست انجام می دهید هیچگاه سراغ زمان های تلف شده خود نخواهید رفت. عادات خوب آموزش، سبب گسترش عادات خوب مبارزه می شود! همیشه به خاطر داشته باشید که: ”همان طور که یاد گرفته اید مبارزه خواهید کرد“.

● حس بدنی خود را افزایش دهید

سعی کنید هر چیزی ار حس کنید و ببینید در مورد آنچه که حسن می کنید، اگر بخواهید فکر کنید در چه وضعیتی قرار دارید، دیگر خیلی دیر است! حسن بدن خود را در تمام کارهائی که انجام می دهید افزایش دهید. حسن بدن نوعی دیدگاه عصبی ماهیچه ای بسیار پیشرفته است. یک بار که آن را بسط و گسترش دهید، ماهیچه های بدن شما به ذهن و فکر شما ”خواهند گفت“ هر چیز چگونه باید باشد. شما نباید وادار به دیدن شوید. این همان چیزی است که بروس لی در فیلم ”اژدها وارد می شود“ می گوید! ”فکر نکن، حس کن“.

● سطح بالای حساسیت را تقویت کنید

آموزش انرژی/حساسیت را در همان لحظات اولیه و ممکن شروع کنید. حساسیت دقیقاً یکی از مفیدترین شیوه هائی است که می توانید در این هنر آن را تقویت کنید. هر حرکت تهاجمی و دفاعی نوعی جریان انرژی با خود به همراه دارد. هر چقدر انرژی های مختلف را بهتر درک کنید، برای دست و پنجه نرم کردن با آن بهتر آماده خواهید بود. زیرا هر حرکت تهاجمی و دفاعی دارای جریان انرژی هستند.

● به دام انداختن به خوبی کار می کند

مهارت های به دام انداختن حریف در این هنر بسیار مهم هستند. اگر مهارت های به دام انداختن را تقویت کنید، اعتماد بیشتری پیدا خواهید کرد. با کسب مهارت، قادر خواهید بدو تا به راحتی بر حریف پیروز گردید.

● ساده سازی

از ساختار بدن خود با حفظ صرفه جوئی استفاده کنید. هرگز حرکتی را زاید انجام ندهید. زیرا حرکت زاید یعنی هدر دادن انرژی، انرژی خود را برای حمله ذخیره کنید! همان طور که بیشتر اشاره شد، حس بدن خود را تقویت کنید چرا که در این صورت به راحتی لحظاتی را که در حال انجام حرکتی زاید هستید، حس خواهید کرد. در صورت نیاز، حرکت خود را به چند قسمت تقسیم کرده و روی بخش صرفه جوئی حرکات مربوط به هر قسمت خوب کار کنید. سپس تمام قسمت ها را به عقب برگردانده و آنچه که آموخته اید اعمال نمائید. همچنین یاد بگیرید که باید در کجا قرار بگیرد که نیازی به تغییر وضعیت نداشته باشید.

● حرکت و پویائی یعنی همه چیز

حرکات صحیح را به خوبی یاد بگیرید، حرکات پا یعنی قرار گرفتن در وضعیتی که باید باشید و عدم قرار داشتن در وضعیتی که نیازی به آن نیست و حرکات پاها را قتویت کنید. الگوهای ساده همواره مهم ترین موارد هستند. الگوهائی که در اکثر شرایط لازم است آن را یاد بگیرید. تمام فنون را به شیوه ای اجراء کنید که پتانسیل آنها به حداکثر برسد. مربی به خوبی می تواند در این زمینه شما را کمک کند.

● بخوانید، نگاه کنید و تحقیق کنید

آموزش های خود را با کتاب های مناسب و فیلم های ویدئوی آموزنده در زمینه IKD، تکمیل کنید. حتی برای شما مفید است که کتاب ها و نوارهای ویدئوئی وینگ چنان گونگ فو را به دست آورید. وینگ چان گونگ فو مؤسس جان فان/جیت کان دو است، پس هر چقدر بتوانید مطالب بیشتری در مورد آن یاد بگیرید، بهتر قادر به انجام آن خواهد بود.

● به سازمان خوبی در زمینه هنرهای رزمی بروس لی بپیوندید

اگر علاقه مند هستید که در رشته ”جیت کان دو“ تمرین نماید، می توانید به مراکزی که در این رشته فعالیت دارند مراجعه کنید و تمرینات را شروع نمایید. زیرا تعلق به یک سازمان خوب شانس بیشتری را برای تعامل با سایر مجریان ”جیت کان دو“ در اختیارتان خواهد گذاشت. این تعامل به شما اجازه می دهد که شیوه های آموزشی و عقاید خود را با دیگران که به همان شیوه ها و عقاید علاقمند هستند تقسیم کنید. قدرت زیادی در اعداد وجود دارد، پس چندان سخت نیست که شبکه گسترده ای را برای آموزش شرکت کنندگان در اختیار شما باشد.

● آموزش و یادگیری را ادامه دهید

هیچ گاه تمرینات را ترک نکنید. خیلی از هنرجویان وقتی مشاهده می کنند سرعت پیشرفتشان زیاد نیست، تمرینات را رها می کنند. این کار دقیقاً در همان نقطه ای است در حال پیشرفت در تمرینات خود هستند. هرگز اجازه ندهید این حالت برای شما هم اتفاق بیافتد. این هنر مطالب و فنون زیادی دارد که می توانید سرتاسر عمر به آن بپردازید. شما همواره در حال آموختن خواهید بود و همواره مطالب جدید و بیشتری را خواهید آموخت. اگر چیز دیگری وجود نداشته باشد که آن را فرا بگیرید، حداقل قادر خواهید بود دیدگاه های خود را توسعه داده و راه های جدیدی را برای آموختن پیدا کنید، زیرا استفاده از فنون برای همیشه دوام خواهد یافت. به بروس لی نگاه کنید. ممکن است ما هیچ وقت به مهارت او نرسیم، زیرا او همواره احساس می کرد که باید پیشرفت کند و این کار را هم عملی می ساخت.

● تا حد ممکن تمرین کنید

سعی کنید در تمرینات، همیشه لباس محافظ بر تن داشته باشید. به هنرجویان توصیه می گردد در مبارزه، از کلاه و دستکش ایمنی استفاده کنند. باید دیدگاه خود را در مورد تمرینات تغییر دهید تا دیگر خسته کننده نشوید. مشت زدن بالاترین زمینه تست ابرازی است که در اختیار دارید. از شیوه های مختلف برای زدن ضربات دست، استفاده کنید. به خاطر بسپارید که در خیابان همواره باید برای هر چیزی آماده باشید. سخت تلاش کنید. آموزش سخت در ”جیت کان دو“ باعث اخذ نتایج خوب هم خواهد شد!

● سعی کنید، از نظر فیزیکی در وضعیت سالم و مناسب باشید

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، سطح سلامت فیزیکی بدن شما است، در مورد شیوه های مختلف آموزش تحقیق کرده و برای دستیابی به اهداف، نظم و ترتیب مناسبی پیدا کنید. من دریافتم که کنترل وزن، طناب زدن، تغذیه مناسب و اختصاص چند ساعت در هفته به آموزش، ما را در وضعیت مطلوب قرار خواهد داد. با تمام وجود از نوشیدن الکل بپرهیزید، سیگار نکشید و داروهای غیرقانونی مصرف نکنید!

در مدرسه مثلی داشتیم که می گفت: ”اگر شما از بدن خودتان مراقبت کنید، بدن شما هم از شما محافظت خواهد کرد! پس اگر شما آن را ضعیف کرده و از آن سوء استفاده کنید. بدنتان هم قطعاً اجازه می دهد از شما سوء استفاده شود. یکی از مهم ترین نکاتی که می شود به آن اشاره کرد این است که: ”همواره روی موارد اصولی و پایه خود کار کنید! این اصول ریشه در پیشرفت شما خواهد داشت“. درختی که ریشه های قوی نداشته باشد محکوم به افتادن خواهد بود.








تبلیغات