صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » حقوق  »  مقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه

مقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه

دانلود مقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه

مقدمه

ملت ایران در پی انقلاب شکوهمند اسلامی خویش در سال ۱۳۵۷ با اکثریتی قاطع به برپایی نظام مکتب و مبتنی بر نظریه «ولایت فقیه» رأی مثبت دادند. بر اساس این نظریه، در عصر غیبت کبری حضرت مهدی «عج» باید در رأس حکومت اسلامی حتما یک فقیه عادل و جامع شرایطی که دارای صلاحیت‌های لازم علمی و عملی برای رهبری است که او از طریق خبرگان منتخب مردم تعیین شده‌‌ است، قرار بگیرد. چنین رهبری تمامی مسوؤلیت‌های ناشی از ولایت امر و امامت امت را به عهده دارد و ضامن عدم انحراف ارکان مختلف حکومتی از وظایف اصیل اسلامی خود می‌باشند.

ولایت فقیه مقوله‌ایست که ریشه در باورهای اسلامی دارد و این باورها و عقاید اسلامی نیز اولا علمی و ثانیا قابل بحث و بررسی هستند ولی بدیهی است که هر کدام از آنها بایستی در بستر واقعی خود مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند. اصل موضوع ولایت فقیه سخن تازه‌ای نیست بلکه سابقه‌ای هزار ساله در فقه شیعه دارد و در معنای قدیمی‌اش حکومت بر صغار و ایتام و منصب قضاوت تعمیم یافته که در فصل اول با بررسی دوره‌های تاریخی فقها با نگاهی مختصر به آن پرداخته‌ایم اما امام خمینی دایره معانی آنرا به مثابه نظریه دولت مطرح ساخت که شامل معانی گذشته و اما اعم از آنها بود یعنی با این تفاوت که امام قلمرو اختیارات فقیه را به حکومت و قدرت سیاسی گسترش داد و نظریه حکومت اسلامی را به وجود آورد و هم چنین طرح مقوله ولایت مطلقه فقیه از ابتکارات امام خمینی است بگونه‌ای که ایشان صراحتا می‌فرمایند:

« حکومت شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌ا.. است که یکی از احکام اولیه اسلام و محکوم بر تمام احکام فرعید حتی نماز ، روزه و حج است‌».

ولایت فقیه شکل حکومتی امام است که به دنبال حاکمیت دین و مقرارت آن در جامعه است نه حاکمیت افراد ولی از آنجا که دین سالاری لزوما دیندارسالاری را به دنبال دارد در نهایت به سالاری علمای عادل می‌انجامد.

در پژوهش حاضر در ابتدا به کلیاتی در مورد واژه «ولایت» «مطلقه» «فقیه» و هم چنین پیشینه بحث ولایت فقیه پرداخته شد است و در بخش‌های دیگر به بررسی دلایل و استدلالات عقلی و نقلی و هم چنین مشروعیت آن از دید امام خمینی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مقدمه ۱

فصل اول: کلیات ۳

بخش اول: مفهوم لغوی و اصطلاحی ولایت مطلقه فقیه ۴

۱-۱-۱- ولایت ۵

۱-۱-۲- مطلقه ۶

۱-۱-۳- فقیه ۷

بخش دوم: پیشینه بحث ولایت فقیه ۸

۱-۲-۱- حکومت در مباحث فقهی ۱۰

الف) فقهای دوره اول ۱۱

ب) فقهای دوره دوم ۱۳

ج) فقهای دوره سوم ۱۴

د) فقهای دوره چهارم ۱۵

هـ) فقهای دوره پنجم ۱۶

فصل دوم: مبانی مشروعیت ولایت مطلقه فقیه ۲۰

بخش اول: دیدگاه امام خمینی ۲۱

۲-۱-۱- احادیث مرتبط با ولایت فقیه ۲۵

۲-۱-۳- وظایف ولی فقیه برای تشکیل حکومت اسلامی ۲۶

۲-۱-۳- بحث آزادی در نظام ولایت فقیه ۲۷

بخش دوم: نظریه مشروعیت ولایت فقیه ۲۸

۲-۲-۱- بررسی دلایل عقلی نظریه مشروعیت ولایت فقیه ۲۹

۲-۲-۲- بررسی دلایل نقلی نظریه مشروعیت ولایت فقیه ۳۱

۲-۲-۳- شمه‌ای از سیره عملی امام خمینی، احیا گردین ۳۴

نتیجه‌گیری ۳۸

منابع فارسی ۴۰


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود